Stämningsfull Alla Helgons Dag

4 november 2006

Jag har alltid tyckt om Alla Helgonahelgen. Det är mörkt ute, hösten visar sina färger, det regnar och blåser eller är fantastiskt höstklart. På kvällen brinner ljusen på alla kyrkogårdar och det känns inte alls sådär eländigt trots att mörkret satt in på riktigt. Snarare hoppfullt. Det ges utrymme att sitta ner i några minuter och minnas människor som passerat över.

I år blev det extra fint! Vi gjorde vår andra föreställning av Himlarnas Harmoni på lördagen. Denna gången i Biskopsgårdens kyrka i Göteborg. Trots stort manfall blev det en mycket lyckad konsert. Och bildspelet fungerade!! Alla vi som sjöng kände nog att vi ville sitta och se på och lyssna istället! Det är bra betyg på den egna föreställningen!

Här är några bilder. De fyra första är från repet innan konserten. Några sångare (bildkonstnären t ex) är inte med här eftersom de arbetar med bildspelet.

169226-17
Vi började liggande på mattor. Nackar och ryggar ska sträckas ut, bäcken ska leas upp, andning ska komma igång och hela kroppen behöver mutas litegrann för att orka hela dagen.

169226-16
Vi hade ingen aning om hur vackra bilderna var som projicerades på oss. De försvann in i varandra och fram växte nya bilder. Vi upplevde mest de vackra färgskiftningarna på våra kläder och i noterna.

169226-15
Vi ser bara en bråkdel här. Bildspelet går längs hela främre väggarna! Jag önskar sååå att tekniken hade fungerat i Kville! Vi måste ordna en revansch där på något sätt!!

169226-14
Här ser vi hur kören agerar "filmduk".

169226-13
Patrik spelar så vackert på harpan i det gulröda skenet.

169226-12
När konserten var över överraskade de två körerna oss med blommor!! Jättekul! Vi delar ledarskapet: Patrik, i mitten, sköter ekonomi och administration, Daniel sköter det musikaliska och jag har hand om sångteknik och information.

Tack alla sångare för er fina insats!!! Och tack för blommorna! Tack också ni som kom och lyssnade! Nästa gång landar vi med Himlarnas Harmoni i Skara Domkyrka och sedan i Göteborgs Domkyrka!

Hälsningar,
Sångfröken Carolina

Kommentarer
Postat av: Daniel

Ja, tack allihop för detta! Det blev fint tack vare er!
Jag har först efteråt förstått hur fräcka bilderna var trots att jag stor rättvänd. Jag fick ha ögonen och hjärnan på kören (inte för att det hjälpte... *ler*). Musikaliskt blev det också en del bright moments. Det lär ju inte bli sämre heller på de andra konserterna. *mys*
Tack för ditt goda arbete och samarbete också, Carolina. Jag har fått nya referenser ifråga om körklang, register, uppsjungning, andning och annat denna höst.

2007-01-14 @ 23:23:43
Postat av: Carolina

Daniel: Tack! Du är oxå duktig!! : )

Sara: Ja, vi funderar på att filma i Skara! Vi har hur som helst bestämt att vi ska spela in musiken "på riktigt" där.

2007-01-14 @ 23:24:37
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Tina

Det ser jättefnt ut! Ni får ta en favorit i repris i kville (: kul att ni ska sjunga på fler ställen! Lycka till!

2007-01-14 @ 23:24:50
Postat av: Anonym

Håller med föregående talare!

2007-01-14 @ 23:25:04
Postat av: Carolina

Tina & Åsa: Ja, tänk om vi kunde det!!! Eller i någon annan kyrka däruppe!!! jag har redan satt min hjärna i arbete på det!! Skönt att man kan delegera... ; )

2007-01-14 @ 23:25:28
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Josefine Bergström

Gud vilka fina bilder!!!
Jag låg(och ligger fortfarande) sjuk i feber och förkylning, så jag var en av de många som orsakade manfallet. Men efter mycket fläng, flytt och besök under ett bra tag nu, så hann väl höstbasiluskerna ifatt mig. Jag ser iallafall fram mot kommande konserter och är absolut positiv till att se det på film, efter de aptitretande bilderna här! ha det gott allihop, vi ses snart.
Kram Josefine

2007-01-14 @ 23:25:51
Postat av: Christina

Det såg makalöst vacker ut och jag kan tänka mig att det lät vackert också. Grattis till ett lyckat arrangemang!!

2007-01-14 @ 23:26:15
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: Lotta Huldén

Oj, vad fina bilder! Det ska verkligen bli roligt att få göra om konserten på fler ställen!!

2007-01-14 @ 23:26:42
Postat av: Carolina

osefine: Hoppas du blir frisk snart! Daniel har varit förkyld ett tag och jag kände att rösten "hotade" med kollaps igår när jag sjöng. Det är väl den vanliga visan på höstkanten. Jag tror man stressat ett tag när hösten väl rotat sig och då orkar inte kroppen stå emot basiluskerna längre. Ang filmen: Vi ska hur som helst se på Clements bildspel med musik till på intensivdagen den 27:e innan Skarakonserten!!

Christina: Tackar! Det hade varit roligt om du kom och såg och hörde oss någon gång. Vi arbetar såklart på att komma till Stockholm oxå!!

Lotta: Ja, visst är de fina! Och kul för alla att få göra föreställningen flera gånger. Ofta jobbar man ju som attan och förbereder sig och så har man bara ett gig. Då känns det så ensamt och tomt efteråt. Och så vill man ju alltid ha revansch på det där intervallet på tredje systemet eller insatsen på sida fyra eller så...

2007-01-14 @ 23:27:01
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Kicki

UUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMMM va fint, super, super.

2007-01-14 @ 23:27:23
URL: http://grodanbollllll.blogg.se
Postat av: Christina Toreld

Det såg fantastiskt ut på bilderna! Och jag är övertygad om att det lät på samma sätt!! Förkylningen håller på att ge med sig och jag ser fram emot kommande konserter.

2007-01-14 @ 23:28:01
Postat av: Carolina

Kicki: Du är ju maskot i Skara så du får ju se det hela då till slut!!

Christina: Krya på dig!! Vi ser också fram emot nästa produktion med jättefin Mariamusik!! Ska bli kul att komma igång igen!!

2007-01-14 @ 23:28:15
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Kicki

"Maskot" vad gör en sådan? sprider allmän trivsel eller kommer med råd om det denne maskot kan något om, förresten, jag kan vara "bara maskot" det verkar bra tycker jag, lite "muppigt" så där och det är ju verklgen något jag känner till. "Kramelikram"

2007-01-14 @ 23:28:41
URL: http://grodanbollllll.blogg.se
Postat av: Carolina

En maskot är väl en sån som sitter på en stol i mittgången i en kyrka under en konsert med en dator och en projektor som inte samarbetar? Eller?

2007-01-14 @ 23:29:03
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Kicki

...gillar läget... God natt

2007-01-14 @ 23:29:21
URL: http://grodanbollllll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0