"Fröjda dig, det är Advent"...

Så lyder en del av texten i Otto Olssons för alla körer med lite självaktning så här i adventstid mer eller mindre obligatoriska stycke "Advent". Och det gjorde vi igår eftermiddag & kväll i Kville Kyrka... fröjdade oss, alltså! Då och där hade vi nämligen, kl. 18,00, våran första av årets 3 advents/jul & luciakonserter. Fröjdade oss över att inte fler av oss i kören var "insnöade" och därför inte kunde medverka (endast ett fåtal behövde stanna hemma), och att det väderleken till trots ändå kom ett 60-tal i publiken!!

De fick utöver kören uppleva undertecknad som från "läktarplats" medverkade på saxofon i 2 versioner av Bereden väg för Herran, och från koret i Py Bäckmans & Per-Eric Moraeus Koppången, till ackompanjemang på orgel resp. flygel av Daniel Björkdahl. Läser du detta och är en av dem som kom... känn hela körens innerliga TACK!. Var du inte där.. misströsta icke! Du har 2 chanser till innan nyår att få uppleva BKK! Gå in på www.bohuslanskammarkor.se för mer info. om tid & plats.



Foto: Josefin Wik Karlsson

Joakim Nilsson - bas


Kommentarer
Postat av: Carolina Friberg - Konstnärlig ledare BKK

Jag håller med Joakim:



1) Vi fröjdade oss verkligen och

2) tack alla som kom trots massiva väderrelaterade trafikvarningar!



Dessutom vill jag lägga till att det var väldigt roligt att höra att arbetet med klang vi gjort länge börjar ge stora resultat! Flera kommenterade att vi var mer samsjungna än förr och att kören lät väldigt fint! Dessutom var kören snygg sades det också! = )

2010-11-29 @ 20:44:41
URL: http://www.bohuslanskammarkor.se/
Postat av: Catharina , första sopran

En reflektion: Det var ett antal år i mitt liv, när advent och Lucia gick spårlöst förbi. Barnen var vuxna och jag arbetade på egen hand, utan någon arbetsplats att gå till med pepparkakor och kafferast och första ljuset tänt i advent. Att sjunga i Bohusläns kammarkör är att få allt det där igen, och tusenfalt. Jag lovar, det är en mäktig upplevelse att stå på läktaren och sjunga med orgeln intill, tiden löser upp sig, tanken svindlar, tårarna bränner: Hur många generationer sångare har stått så, på orgelläktare i den kristna delen av världen och sjungit på första advent?

Tack alla för igår. Det var en ren fröjd.

2010-11-29 @ 21:14:06
Postat av: Carolina Friberg - Konstnärlig ledare BKK

Vilken fin reflektion Catharina!



Jag har två reflektioner själv:

Den ena handlar om att jag insåg försent att fortena i Olssons Advent gick rakt in i ditt högra öra och den andra är att jag här och nu insåg att jag konsekvent, bestämt och fullt ut sjungit tenorstämman första halvan av takt 50 i Sweelinck. Snygg stämma det där! En ters upp på annars så sopranigt vis. Men kanske lite förvirrande för er andra förstasopraner... Ska överväga att sjunga sopranstämman i Tossene. ; )

2010-11-29 @ 23:44:33
Postat av: Åsakarin Gunnarsson, alt

Jag ryser ju bara av att läsa Carolinas beskrivning av konserten. Är riktigt avundjuk på er! :-)



Stämmer in i Catharinas reflektion: att inte va med i en kör just nu är inge kul: jag jagar konserter med ALLSÅNG!!!!!

GOD JUL önskar jag hela BKK med en fet julkram

Åsakarin

2010-12-05 @ 00:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0