Körhelg i Göteborg



Tankens kraft


Det slog mig när jag satt på spårvagnen på väg till köraktiviteterna i Biskopsgårdens kyrka, som vi skulle ha tillsammans med vänkören Biskopsgårdens Motettkör, att Bohusläns Kammarkör inte existerade för två år sedan. Inte IRL iallafall. Då fanns den bara i Daniels, Patriks och mina tankar. Sedan dess har vi fötts och hunnit ge fem konserter tillsammans, varav en blev inspelad. För mig är det stort. Att något som en gång bara fanns i tanken nu har materialiserats i den fysiska världen.

Ännu större blir den tanken när jag inser att den påverkat så många människor. Ta bara körhelgen: Sisådär 20-25 personer kom till just Biskopsgårdens kyrka för att sjunga senrenässansmusik. Ytterligare omkring 5 personer skulle ha kommit om de fått barnvakt och inte nyss köpt hus osv. Jag vet inte hur många som har varit på våra konserter men den senaste vi gav i Kville drog 298 besökare varav flera sa till mig att det var det vackraste de hade upplevt i konsertväg någonsin.


Energins och fokusets kraft

Tänk att kunna beröra en annan människa. Det är stort. Det betyder något! Att tillsammans arbeta mot ett gemensamt mål, att stötta varandra när det behövs (för tro mig - det behövs alltid!) och att sedan genomföra konserten är stort!

Göteborgssymfonikernas nye, unge och fantastiske chefdirigent Dudamel berättade i tidskriften Opus (12/2007) att han kräver ett totalt engagemang i musiken  - även under repetitionerna - av musikerna. Han fortsätter:

I samma stund som musiken börjar klinga, från första tonen, måste närvaron och engagemanget finnas där. Det är nyckeln till att göra musik.

På intervjuarens följdfråga om man verkligen kan kräva 100 procent av alla musiker, varje minut, hela tiden, på alla repetitioner svarade han:

Nej, men hemligheten är att sådan energi och närvaro i en orkester smittar. Om oboestämman är lite trött en dag, så kommer den att vakna upp när musikerna känner energin och engagemanget från de andra. Man bär fram varandra!

Han säger också:

Man ska känna sig hemma när man håller på med musik - det ska kännas att man är på den plats man allra helst vill vara på.

Det är ju precis så det ska vara! Denne framgångsrike 26-åring har fattat vad det handlar om i livet. Fokus, kärlek och glädje. Han är redan chefdirigent för tre orkestrar i tre världsdelar. Han fokuserar på det han älskar och blir därför väldigt glad:

Jag tycker om att vara glad.

Det är lätt att förstå att det är det som driver honom framåt hela tiden.


Men vi då? Inte kan man väl jämföra oss med Dudamel och GSO?

Jo det kan man visst! Det finns inga andra hinder för vår framgång än våra egna tankar, vår egen vilja, vårt eget fokus, vårt eget engagemang och vår egen glädje. Jag tror benhårt på att vi kommer att utvecklas mycket de närmaste åren. Och då menar jag mycket! På vårt sätt. Som vi vill. Än så länge har vi lärt om oss själva, vår egen potential, letat efter våra egna former och sätt att arbeta. Snart har vi växt upp och kan uttrycka oss precis på det sätt som vi själva vill! Det ska bli så roligt att få vara med om det!


Körhelgen

Nu över till körhelgen. Här kommer några bilder på vad vi gjorde.


Pyssel

Klippa och klistra och numrera noterna behövde göras:

image234
Andreas

image229
Clement & Michael

image230
Lina, Linéa & Clement

image231
Andreas & Michael

image232
Carina, Gunnar & Catharina

image233
Carina, Gunnar & Catharina - igen


Mat

Inget körläger utan mat... Den här gången låg fokus på choklad. Och frukt. Och soppa. Och gryta. Och...

image236image237
Linéa & Daniel

image238image239
Karolina, Christina & Evalo

image240image241
Lina, Sara & Lotta

image242image243
Lina, Äpplena & Äpplekakan

image244image235
Äpplekakan, Lina & Karolina


Folk

Allmänt sittande och stående genomfördes också då och då:

image264
Clement & Linéa

image257
Karolina

image258image259
Kent & Karolina

image261image262
Per & Clement

image263image265
Michael & Linéa

image260image255
Erland & Kent


Musik

Naturligtvis repade vi också. Ibland själva:

image245image246
Per & Andreas

image254
Lena, Christina & Per

Och så hade vi stämrep:

image249
Tenorerna: Kent, Clement & Andreas

image250
Basarna: Erland, Michael & Per

image252
Sopranerna & altarna: Linéa, Lena, Carina & Sara

image253
Sopranerna & altarna: Karolina & Christina

image251
Sopranerna & altarna: Carina, Evalo, Karolina, Christina & Lena

Och alla tillsammans:

image247
Daniel dirigerade...

image248
...medan jag fotograferade mig själv med kören som snygg bakgrund.


Det var allt för den här gången folks! Kom ihåg att det du tänker idag är det du får uppleva imorgon!

Hälsningar,
Sångfröken Carolina

Kommentarer
Postat av: catharina göransson

Hej och tack för körhelgen i Göteborg! Det var
rätt och rimligt att vi i BKK denna gång reste ner till BMK och kyrkan i Biskopsgården var verkligen jättefin att vara i. Jag blev överraskad och alldeles tagen av konfirmationen. Budskapet som liksom anmälde själva verkligheten runt akten: "... så att vi kan leva här i Biskopsgården" slog rakt in. Bra rep, styckena är ju nya för oss som inte varit med så länge, men det kommer nog, tänker jag, ett bra rep har långtidsverkan, den här kören kan komma att låta otroligt bra också med oss!! Jag låg på en bänk en stund i domkyrkan och vilade och lyssnade, ni var gråa och vita i ansiktet av trötthet, kära vänner, men det lät urvackert, rent och enat. Catharina
2007-sep-24 @ 22:06

2007-09-29 @ 23:41:20
Postat av: Linéa, Sopran i BMK

Clement, Usch vilka bilder! Men aja... nu kan du inte säga annat än att jag har GRÖNA ögon!
Bra helg för övrigt, allesammans!

2007-09-30 @ 11:48:35
Postat av: Daniel

som "kärlek utan kyssar"?

2007-10-03 @ 01:06:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0