lokalkvartetten i Bottna

Hej kära korister! Dagarna efter ett rep sitter euforin i.  Här en rapport från trakten. I söndags samlades vi i Bottna lokalkvartett (!) hemma hos Per för att repa, Carina, alt, Gunnar tenor, Per, bas och jag, Catharina, sopran. Vi lyssnade på CD:n och drack mycket té och åt wienerlängd. Men mest sjöng vi. Gick in pulsen. Sjöng varandras stämmor. Det var både skärpt och väldigt avslappat, en utmärkt strategi för att ta in ny musik, visade det sig. Fokus låg på att låta alla fyra stämmorna klinga tillsammans. Ibland sjäöng vi tillsammans med CD:n men det långsamma tempot var svårt!! En hel del nötande återstår, men det här var ett utmärkt sätt att studera in tillsammans på och hjälpa varandra och sig själv. T ex så slöt vi en pakt, Carina och jag, att sluta klanka på oss själva när vi sjunger fel, och i stället  satsa, friskt och oförskräckt, och framför allt: värna glädjen att sjunga. Det är ett märkvärdigt tillstånd, där rösten också blir så mycket bättre!
Och, det var vi eniga om, det känns fantastiskt att få ägna sig åt den här musiken!
Många hälsningar till er alla
från Catharina
som tänker vidare på blommor
liljor och rosor
och å att få sjunga Mariasånger i en rosengård en sommarkväll när rosorna doftar...

Kommentarer
Postat av: Carolina

Åh, vad härligt det låter!!! Och vad glad jag blir när jag hör att fler upplever eufori i samband med sång!

Det är ju fantastiskt bra att ni är en i varje stämma! Så givande och lärorikt att själv ansvara för sin stämma! Och ni - heja pakten!!! Jösses vad jag TJATAR på mina elever om just detta! SÅÅÅ viktigt för en bra inlärning! Hurra för er!! = )

Det långsammare tempot kommer att upplevas lättare när andra saker såsom melodi, rytm och text sitter mer i ryggmärgen! Då vet kroppen instinktivt hur den ska fördela luft och energi.

Det komemr att bli blommor på Mariakonserten!!

2007-03-12 @ 21:43:33
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Erland Svenson

Visst kommer det bli blommor på konserten.
Vi sjunger ju musik från 6 sekler och Maria-gestalten har under århundranden varit betydelsefull särskilt inom flora och fauna.
"Nyckelpiga - Maria har öppnat porten till paradiset. Andra symboler för detta tema är nyckelknippor, gullvivor och andra blommor som ser ut som nycklar." Läs mer om Marias namn och symboler i: http://www.skuggan.se/sanctamaria/maria3.htm
Vad kan detta betyda för oss idag år 2007 då vi firar Linnés 300-årsdag
undrar Erland

2007-03-13 @ 01:50:20
Postat av: Daniel

Jag tror att Linné är en manlig reinkarnation av Maria. Skämt åsido, intressant att han har jubileum i år om vi tar med blommor.

Glad att ni blir euforiska av att sjunga och att ni alla tar så mycket eget ansvar!

2007-03-13 @ 09:26:39
Postat av: catharina

Apropå eufori och hur sjungandet påverkar vill jag dela med mig av en upptäckt. En helg härförleden, övermåttan full med föreningsmöten, först två årsmöten på rad och så ett styrelsemöte ovanpå det, kunde jag inte vila mellan varven. Att ta en promenad var visserligen skönt men hjälpte föga mot överansträngningen. I stället tog jag fram noterna och CD:n med inspelade Mariasånger och sjöng mig igenom pausen inför nästa möte. Detta visade sig mycket effektivt. Hjärnan återställdes, lugn och balanserad, en smula trött visserligen men reparerad, kunde jag gå till dagens sista möte. Min reflektion är att det inte bara var sjungandet, utan kombinationen av att läsa noter och att sjunga just dessa sånger som åstadkom en återhämtning under en tidsrymd av några minuter bara. En effektiv mikropaus med hjälp av Mariasånger, kunde man kanske uttrycka det kort och slagfärdigt - om det inte lät så tekniskt. För det var närmast en upplevelse av healing. Det hjälpte mot överansträngingen! Min hjärna började fungera igen. Känns det igen?
undrar
Catharina

2007-04-09 @ 00:05:59
Postat av: Christina W

Detta var en annorlunda blogg som jag hittade till tack vare länktåget

2007-04-12 @ 20:40:27
URL: http://godmat.webblogg.se
Postat av: Carolina

Varmt välkommen tillbaka Christina W!

2007-04-13 @ 00:26:53
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Carolina

Catharina: Det finns flera vetenskapliga studier om sångens helande kraft så visst känns det igen!! Personligen har jag ett otal liknande erfarenheter! Det är därför sången inte bara är mitt yrke och ett intresse utan en livsstil för mig. Jag får klara abstinenssymptom om jag måste vara tyst i mer än en dag t ex. Jag har publicerat en artikel om sångens hälsomässiga effekter på www.kulturfiluren.com under sångundervisning. Kanske ska jag lägga ut hela texten här på bloggen också. Ja, det tror jag att jag gör!!
Det är så roligt att få ta del av just sådana upplevelser och perspektiv som du skrev om!! Tack för det!

2007-04-14 @ 23:35:31
URL: http://filurlina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0