Inspiration för varje sångare

169226-25169226-26169226-27169226-28
Thomas Quasthoff

I Michael Harders TV-film om barytonen Thomas Quasthoff framkommer det att han fick nobben när han i sin ungdom sökte in till en musikhögskola. Anledningen var att han inte kunde genomföra pianoprovet. Det var nämligen (och är fortfarande på många håll) obligatoriskt för alla sångare att traktera pianot. Vad synd för den skolan. De missade sin chans att utexaminera en av världens främsta barytoner!

Varför kunde han inte bara ha sett till att öva in ett stycke då? Så att han kom in!! Svaret är för att han är nevrosedynskadad och helt enkelt inte når till tangenterna om han sitter på pallen. Dessutom har han inte tillräckligt många fingrar.

I filmen säger han själv såhär:

1.34 meter groß, kurze Arme, sieben Finger - vier rechts, drei links - großer, relativ wohl geformter Kopf, braune Augen, ausgeprägte Lippen; Beruf: Sänger.

Översatt: 1,34 meter lång, korta armar, sju fingrar - fyra på höger, tre på vänster - stort, relativt välformat huvud, bruna ögon, utpräglade läppar; Yrke: sångare.


Quasthoff är idag mycket eftertraktad som konsertsångare, operasångare och lärare i hela världen. Han är gästprofessor på en av musikhögskolorna i Berlin och ger aldrig enskilda lektioner eftersom han rätt och slätt inte hinner med det! Där fick de!

Den här historien är ett exempel på den otroliga stelbentheten som råder inom många områden i vårt samhälle, där vi har regler för hur det SKA vara och inte klarar att bortse från dessa regler när de så uppenbart är i vägen för kreativ och positiv utveckling. Historien är även ett exempel på hur den inre drivkraften och passionen hos en enskild individ fullkomligt spränger alla dessa onaturliga gränser.

Han var en stor inspiration för mig när jag valde sången framför oboen och det har han varit sedan dess. Jag har sällan hört en vackrare mer närvarande barytonröst! Lyssna här:

Lyssna på Thomas Quasthoff

Besök hans hemsida (på tyska)

Det är sångglädjen och passionen för musiken som är det viktiga! Heja BKK!

Hälsningar,
Sångfröken Carolina

Kommentarer
Postat av: Daniel

Jag måste säga att både Quasthoffs sjungande och hans story gör stort intryck på mig. Hans röst är både fullödig, fri och obelastad och karln är musikalisk. Och han har tagit sig fram trots begränsningen av sina armar och de hinder andra lagt ut.

2007-01-18 @ 00:46:32
Postat av: Carolina

Jag håller med på varje punkt!

2007-01-18 @ 01:04:25
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Kicki

Om man brinner för något så låter man sig inte stoppas av alla dessa "Imaginära Burkor" (du vet vad jag menar Carolina.)
Själv tycker jag att du är ett utmärkt exempel på en person som aldrig låter sig stoppas av ja, ovan nämnda "Burkor".
Kram kicki

2007-01-18 @ 18:44:37
URL: http://grodanbollllll.blogg.se
Postat av: Carolina

Kicki: Tackar. Nä, hade jag följt en del olyckskorpars rädda råd om mitt karriärval under åren som gått så hade ju aldrig BKK sett dagens ljus t ex. Inte i den här formen iallafall. Det hade ju varit tråkigt! Dessutom tycker jag att uttrycket "imaginära burkor" är jäkligt bra!

2007-01-18 @ 23:02:36
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Daniel

Det ser ni väl förresten att det är Ronny Jönsson!!

2007-01-29 @ 23:23:47
Postat av: Carolina

Ja, banne mig finns det några likheter!

2007-01-29 @ 23:28:58
URL: http://filurlina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0