Himlarnas Harmoni

28 och 29 oktober 2006

Lördag och söndag

Upp tre timmar efter sänggående. Tiden rusar. Koristen Lena kommer tio minuter tidigare än aviserat. Henne är det ordning på. Jag och Daniel har sköldpaddeväxeln inne efter allt för få timmars sömn och klarar bara inte av att vara effektiva. Vi försenar avfärden till körlägret i Bohuslän. Den brasilianske koristen Firmino kommenterar de "punktliga svenskarna" och menar att vi nog hade känt oss som hemma i Brasilien. Han ler brett. Ja, gapskrattar rentav...

Nåväl, det visar sig att de andra Göteborgarna var i ungefär samma tidszon som vi. Alla kommer fram och vi kan sätta igång. Uppvärmning, repetition, gemensam lunch, repetition igen och så infinner sig rud i pärat-koman som på beställning efter en hel dag med ljud rakt in i hjärnan. Kören inkvarteras hos Patrik och Karin och så bär det av till Hamburgsund för inhandling av mat.

169226-8
Daniel instruerar kören på lördagsrepet

Affären stänger fem. Vi anländer fem över fem. Alla blir trötta utom Ragnar som dyker huvudstupa in i affären och förklarar att det står en hel kör utanför som vill handla mat till sitt läger; "får vi komma in?". "Ja, ni får 10 minuter på er". Det var den mest hysteriska tillställning jag sett på länge. Olika yra matlag rusar runt i affären och fyller matvagnar. Ingen har koll på exakt vad eller hur mycket som ska inhandlas utan det chansas vilt. Själv går jag omkring med långa och bestämda steg från den ena hyllan till den andra utan att egentligen uträtta så mycket alls. Jag svarar i mobilen som ringer oavbrutet och försöker samtidigt svara på frågor som "hur mycket tomater ska vi ha" och "var finns havremjölken". Som om jag visste! Jag är inte med i något matlag och vet, trots mina rötter i trakten, inte så mycket om var havremjölken är placerad i just den affären... Till slut enas vi om att vi är färdiga, betalar och åker tillbaks till Patrik och Karin. Väl där blir det middag och mys. Jag och Josefine åker till mina föräldrar och sover efter maten. De andra fick tydligen dansa efter Kalles, Karins och Patriks noter:

169226-9169226-10
Vad felar Patrik och Kalle måntro??

Oj, så skönt det var att sova så många timmar i sträck!!! Vi fick ju en bonustimma pga vintertiden också! Därutöver slöade vi på morgonen och åt i godan ro. Utvilade och glada återvände vi till Patrik och Karin där vi lagade lunch och sedan drog vidare till kyrkan för genrep inför kvällens konsert.

Plötsligt infann sig tidsnöden igen. Märkligt. Först är det lugnt och skönt och sedan fattar man inte hur i hela friden man ska klara av att hinna med allt som måste hinnas med innan konserten. Och hur ska konserten gå?? Kommer folk hinna äta och byta om innan konserten eller får vi sköta det på måndag?? Men, det allra mesta löste sig. Det var kanske den extra spänningen som fick folk att skärpa till sig ett extra uns på konserten. Då fungerade många saker bättre än på repet. Precis som det ska vara alltså! Vi fick stor publik. Jag tyckte mig höra siffran 180 besökare. Här är en bild på kören in action samt ett utdrag ur recensionen i Bohusläningen:

169226-11
Glad kör som nyss fått långa och entusiastiska applåder

Finstämd premiär för Bohusläns kammarkör

… Den enkelt ljusklädda kören framför genomgående äldre musik och den gör skäl för titeln Himlarnas Harmoni, för det klingar så milt, högstämt och vackert i kyrkans stora rymd. … Det uppstår en koncentration och innerlighet som bannlyser våra vanor att försöka hålla alla bollar i luften samtidigt och vända oss från det ena till det andra innan något är riktigt avslutat. Det skapas harmoni, och när kören bildar en sittande ring bakom Patrik Wingård och han låter harpan ensam sprida sina ännu sprödare toner sluts många ögon, sitter många par ben alldeles stilla och ler många läppar milt. … Växelsången mellan fyra stämmor från läktaren och resten av kören framför altatret i Gregorio Allegris Miserere både smeker och knuffar på hjärtat. …


Tack Marita Adamsson för de fina orden!!

Jag tror nog att alla var nöjda och glada efter konserten! Möjligtvis med ett undantag - vår stackars otursförföljde konstnär...

Clement hade under lång tid förberett ett ljus- och bildspel med specialgjorda konstverk till varje stycke. Men... först kraschade programmet, sedan hela datorn och alla projektorer ville inte vara med. Men som tur var hade Daniel med sig en dator som fick tjäna som stand in. Lyckan var total strax innan konserten när jag fick klartecken att inte nämna tekniska problem i presentationen! Gissa vad! Daniels dator hängde sig. Man kunde bara se en bild av hela bildserien. Gissa om det måste ha känts tungt för stackars Clement. Till råga på allt, när vi efter många timmar var tillbaka i Göteborg, hade Clement glömt sina lägenhetsnycklar i Bohuslän...

På lördag blir det revansch för Clement och en ny chans att uppleva den här fantastiska musiken i Biskopsgårdens kyrka kl 18.00. Fri entré. Kom gärna dit och lyssna!!

Hälsningar,
Sångfröken Carolina

Kommentarer
Postat av: Daniel

Skäldpaddsväxeln, ja... *ler*
Förstås tog den stressade handlingen mer än tio minuter. "Ger du körerna lillfingret så tar de hela handen!"
Bonustimma, kanske var det en Bohustimma?
Motettkören från Göteborg tyckte det var väldigt trevligt och bra hos Karin & Patrik. -Ja, sade jag. Vad var bra där då? -Jo, de är så hästvänliga människor, sade kören men jag kom fram till att jag hade hört fel.

Kvällrn hos dem var väldigt intressant. Vi försökte lära oss att dansa olika polskor och skapa märkliga rytmer etc. Det gemensamma för dessa aktiviteter var att ju enklare de påstods vara, desto svårare var de.

Ifråga om konstnären Clement kan sägas att han inte hade fått så mycket sömn nätterna innan konserten heller för han hade arbetat med bilderna och datorn. :(

Glad att det kom många på konserten och att de verkade gilla den.

2007-01-14 @ 23:30:37
Postat av: Kicki

Tack så mycket för de fina och härliga tonerna, jag känner fortfarande att de har en lugnade inverkan på mig när det "stressar till sig".

2007-01-14 @ 23:31:05
URL: http://grodanbollllll.blogg.se
Postat av: Christina

SKÖNT och roligt att allt blev så lyckat!

2007-01-14 @ 23:31:21
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Postat av: Tina

Tack för en jättefin konsert och en meditativ avslutning på helgen. Vad jag kan förstå så har du inte haft det lika meditativt men jag hoppas att du får lite välbehövlig vila nu. Åsa viskade till mig mitt i konserten "man kan höra Carolina i alla låtarna!" (: Kram!!

2007-01-14 @ 23:32:04
Postat av: Linéa Jangerfeldt

Hej Carolina!
Tack för helgen!
Vilken härlig blogg du skrivit. Kul att läsa hur allt var ifrån en annan persons synvinkel och man kan ju inte annat än le när man läser den:-D
Och vilka fina ord vi fick i tidningen! Toppenkul!
Jag håller verkligen med dig om att Clement var otursförföljd hela helgen, stackarn. Men tur att det fanns ett par nycklar till lägenheten i Göteborg och hoppas att det blir en stor revansch på lördag!
Vi ses,
Linéa

2007-01-14 @ 23:32:23
Postat av: Carolina

Tina: Tackar! Jo, det var fler som hörde mig visst... Hoppas det inte var SoloCarolina med körkomp...

Linéa: Tack själv! Ja, det var verkligen jättekul att Bohusläningen kom och recenserade!! Det är inte alltid lätt att locka dit pressen.

Vi ses på lördag! Då har allt sjunkit in mer så det kommer att kännas ännu bättre!!! Vi har f ö fått fler spelningar med den här föreställningen!!! Mer info kommer!

2007-01-14 @ 23:32:43
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Carolina

Ja, det blev bra! Och du som sjöng 30 trestrukna C under söndagen... Att du inte svimmade! Ses på lördag!

2007-01-14 @ 23:33:20
URL: http://filurlina.blogg.se
Postat av: Daniel

Visst var det bra av Sara med alla höga Cn!

2007-01-14 @ 23:33:40
Postat av: Kicki

Hur "höga" blir ni egentligen på de där tillställningarna 30C!!!!!!!!! låter som en formel får något taget i ett "struket mått"!!!!!!!!!!!!
Kram

2007-01-14 @ 23:34:06
URL: http://grodanbollllll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0